Regeringens samordnare för Fossilfritt Sverige

02 mars 2017

Torsdagen den 2:e mars höll Handelskammarens Tankesmedja ett frukostmöte med Svante Axelsson, Regeringens nationella samordnare för initiativet Fossilfritt Sverige samt Per-Uno Alm, Strateg Hållbar Tillväxt på Sparbanken Syd. Ett tjugotal personer trotsade det snöblandade regnet och anslöt till frukostmötet som inleddes av Per-Uno Alm. Han berättade om Sparbanken Syds satsningar i solenergi och belyste solenergins konkurrensfördelar med sjunkande priser världen över.

Svante Axelsson tog därefter vid och informerade om initiativet Fossilfritt Sverige, där Sverige ska bli ett av världens första fossilfria länder. Syftet är att tillsammans med näringsliv, kommuner och andra aktörer arbeta för att påskynda omställningen till ett fossilfritt Sverige. Svante Axelsson bjöd på optimism om framtiden och fokuserade på fördelarna som kommer med en omställning till en fossilfri nation så som ekonomiska besparingar, renare luft, mindre buller och vinsterna av att vara ett föregångsland. Med klimatavtalet från Paris 2015 i ryggen finns nu drivkraft att ställa om och med Axelsson som en länk mellan regering och aktörer finns många möjligheter för samarbeten för ett klimatsmart näringsliv.

Läs mer om hur du kan engagera dig i initiativet Fossilfritt Sverige: http://fossilfritt-sverige.se/